Monday, August 16, 2010

MINGGU 5: REFLEKSI JURNAL


ASSALAMUALAIKUM..


Pengalaman itu adalah guru yang terbaik. Setiap apa yang dialami, dilihat, didengar adalah merupakan proses pembelajaran seseorang manusia samada ia berlaku secara sengaja mahupun tidak sengaja. Secara formalnya di dalam pembelajaran yang lepas, saya telah pun mengetahui mengenai seni Wayang Kulit yang penuh dengan keunikan. Dimbas serba sedikit, Wayang Kulit ini mempunyai empat jenis iaitu, Wayang Kulit Gedek, Wayang Kulit Jawa, Wayang Kulit Kelantan dan Wayang Kulit Melayu. Apa yang menarik di dalam wayang kulit ini boleh dinilai daripada aspek bahasa yang digunakan, watak ukiran patung, penceritaan, pergerakan patung, muzik dan alatan muzik yang digunakan serta gerakan sendi tangan patung tersebut. Di antara empat jenis wayang kulit ini, wujud beberapa perbezaan. Contohnya, posisi muka bagi wayang gedek adalah menghadapa ke hadapan berbeza dengan wayang kulit jenis lain.


Pengetahuan berkenaan Muzik Tradisional ini semakin bertambah. Namun, masih perlu dilakukan pengukuhan dari diri saya sendiri. Seterusnya apa yang saya ingin tahu di dalam pembelajaran seterusnya adalah berkenaan dengan Muzik Gamelan dan Caklempong.


11 Ogos 2010. Kuliah berjalan seperti biasa. Kali ini tajuk perbincangan adalah sangat menarik, iaitu Gamelan dan Caklempong. Awalnya kami disajikan dengan video gamelan Bali yang mempunyai perkaitan dengan keagamaan. Umumnya, enam perkara utama yang dipelajari adalah sejarah dan jenis-jenis gamelan, alat muzik gamelan, sistem tonal, melodi, bentuk, tekstur, sejarah caklempong, alat muzik caklempong, sistem tonal, melodi, irama, bentuk.


Perkataan gamelan itu berasal dari Jawa yang bermaksud pukul. Muzik gamelan ini dapat dilihat di dalam persembahan wayang kulit Jawa serta kuda kepang. Persembahan gamelan itu menjadi lengkap apabila dilakukan dalam kumpulan. Menurut sejarah, muzik gamelan telah berkembang sejak awal Tamadun Melayu. Ianya dipersembahkan dalam sesuatu majlis, keagamaan, keraian dan sebagainya. Di dalam Gamelan Melayu, ia diiringi oleh tarian asyik. Seterusnya saya turut mengetahui mengenai jenis gamelan iaitu Jawa dan Melayu. Gamelan Melayu ini juga disebut Gamelan terengganu yang kemudiannya Pahang atas ikatan perkahwinan. Selain itu, saya mengetahui secara asas sistem talaan, fungsi alat muzik, sejarah gamelan jawa, alat muzik jawa, dan seterusnya perbezaan yang terdapat di antara gamelan Jawa dengan Melayu dari sudut instrumen. Apa yang menarik di dalam gamelan ini, sistem tarian dahulu adalah menggunakan manuskrip yang dipelajari secara hafalan dan peniruan. Hal ini menunjukkan kreativiti masyarakat dahulu dalam menyampaikan ilmu. Begitu juga apabila memasuki tajuk Caklempong, saya mengetahui serba sedikit mengenai sejarah caklempong, alat muzik yang digunakan seperti bonang, gereteh, gendang dan lain-lain.











Setelah selesai mempelajari teori caklempong dan gamelan, saya dan rakan-rakan dibawa ke bilik muzik dan berpeluang merasai sendiri bermain alat muzik tradsional gemelan itu. Ini adalah sebuah pengalaman yang sangat menarik pastinya. Pertama kali dalam hidup saya berpeluang memegang alat muzik seperti saron barung, bonang. Walaupun saya tidak pernah tahu untuk bermain alat itu, namun dengan bantuan rakan muzik yang lain, saya berhasil juga untuk mempelajari cara bermainnya. Disebalik ketidaksempurnaan semasa bermain alat muzik itu, terselit rasa puas hati dan gembira. Dalam erti kata lain, muzik itu menyeronokkan apabila dipelajari. Ibarat kata pujangga, tak kenal maka tak cinta.


Semakin banyak yang kita pelajari, semakin banyak sebenarnya perkara yang tidak diketahui. Oleh hal yang demikian, banyak lagi perkara berkaitan muzik tradisional ini yang perlu dicari ilmunya. Apa yang saya boleh lakukan sebagai seorang pelajar adalah terus mencari dan menambah ilmu.


0 comments:

Post a Comment

 

BLOG PELAJAR KUMP A

BLOG PELAJAR KUMP B

BLOG PELAJAR KUMP C

smp2252nurulliyana Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template