Tuesday, October 12, 2010

MINGGU 11: JURNAL REFLEKSI


















Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.



Kini, kita telah pon melepasi kuliah minggu yang kesebelas. Tinggal beberapa minggu sahaja lagi kita akan menghabiskan kuliah pada semester kali ini. Pada minggu-minggu yang sebelumnya, kita telah dapat mendengar pembentangan daripada rakan-rakan meliputi tajuk yang pelbagai. Kesannya, alhamdulillah semakin banyak pengetahuan yang diperolehi. Pada minggu ke-11 ini pembentangan menjadi semakin menarik. Tajuk pembentangan kali ini adalah Wayang Kulit.

Apa yang sangat menarik pada pembentangan Wayang Kulit ini adalah, kami telah dipersembahkan dengan persembahan Wayang Kulit secara "live". Ini adalah kali pertama saya dapat melihat persembahan wayang kulit ini. Dan tidak pernah terlintas langsung sebelum ini untuk melihat persembahan ini. Namun, terima kasih kepada para pembentang kerana memberikan saya peluang dan pengalaman ini. Secara keseluruhannya, persembahan ini sangat menarik kerana dapat melihat sendiri pergerakan persembahan, permainan watak patung-patung, iringan muzik dan sebagainya. Ia sememangnya sangat menarik.

Pada sesi pembentangan ini, terdapat beberapa perkara yang telah diperkatakan. Antaranya adalah sejarah wayang kulit, alat muzik yang digunakan. jenis-jenis wayang kulit, dan juga antaranya hasil dapatan kajian lapangan.


Sedikit sebanyak input yang diperolehi antaranya iaitu terdapat empat jenis wayang kulit. Antaranya wayang kulit Kelantan yang berdialek Kelantan, dan dipengaruhi Patani, seterusnya wayang kulit Melayu berpengaruh Jawa, seterusnya wayang kulit Purwo berdialek Jawa dan diselitkan dengan bahasa melayu tempatan. Akhir sekali iaitu wayang kulit Gedek dalam bahasa Thailand serte bahasa melayu loghat tempatan.
Antara ciri-ciri wayang kulit yang diperjelaskan iaitu dari segi patung, muzik dan juga tok dalang. Setiap jenis wayang kulit ini ada yang mempunyai ciri-ciri yang sama dan ada juga yang berbeza. Contohnya dari sudut pergerakan sendi patung. Patung wayang kulit berpengaruh Jawa boleh menggerakkan kedua-dua sendi tangan manakala wayang kulit Kelantan hanya boleh menggerakkan sendi sebelah hadapan patung sahaja. Dari sudut muzik pula, wayang Kelantan dan wayang Gedek diiringi kumpulan paluan dan sebatang serunai, manakala wayang Purwo diiringi kumpulan gamelan. Patung wayang kulit ini diperbuat samada dari kulit lembu atau kambing. Terdapat pantang larang di dalam pembuatan patung wayang kulit ini yang dikaitkan dengan perempuan mengandung.
Apa yang menariknya di dalam persembahan wayang kulit ini, setiap patung itu ada bentuk, warna dan peranan yang berbeza. Setiap perbezaan ciri pada patung itu adalah simbolik kepada identiti ptung tersebut. Contohnya patung berwarna hitam menggambarkan rakyat biasa. Patung yang mempunyai hidung yang tinggi menggambarkan seorang yang bongkak atau kaya. Warna mata juga turut memberi identiti kepada patung tersebut. Kami berpeluang untuk menyentuh antara patung wayang kulit ini iaitu "pohon beringin" yang diperjelaskan sebagai simbol kerajaan.
Jikalau dulu persembahan wayang kulit ini lebih kepada persembahan cerita epik, namun kini seiring dengan pemodenan, persembahan wayang kulit turut mengalami evolusi. Persembahan wayang kulit kini mula menggunakan isu semasa dan berbentuk jenaka. Hal ini bagi menarik golongan generasi baru untuk mendekati persembahan wayang kulit.
Keseluruhannya, pembentangan wayang kulit ini sangat menarik. Tahniah kepada para pembentang.
*--*
Teruskan Membaca...
 

BLOG PELAJAR KUMP A

BLOG PELAJAR KUMP B

BLOG PELAJAR KUMP C

smp2252nurulliyana Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template