Tuesday, August 10, 2010

MINGGU 4: JURNAL REFLEKSI


Assalamualaikum.


Pada pembelajaran yang lepas saya telah pun mengetahui secara jelasnya mengenai tiga perkara iaitu kaedah klasifikasi Muzik Tradisional. kategori muzik, dan ciri-ciri muzik tradisional ini. Pembelajaran itu sangat menarik, antaranya apabila secara pertama kali melihat video Ghazal Parti itu yang diiringi dengan penari yang menari "ala-ala Arab".


Semakin lama, pembelajaran Muzik Tradisional ini semakin menarik. Pastinya saya lebih berminat dan ingin mengetahui lebih lanjut berkenaan sesebuah jenis muzik tradisional dengan lebih terperinci.

Kini sudah empat minggu sesi pembelajaran diikuti. Semakin banyak pengetahuan baru yang saya dapati. Pastinya pengetahuan ini memberi kesan kepada persepsi saya terhadap Muzik Tradisional. Ia sememangnya menarik untuk dipelajari setiap lapisan masyarakat umumnya. Kali ini, pembelajaran berjalan seperti biasa, diselangi dengan gelak ketawa pelajar, dan raut wajah yang tertarik pada tayangan video semasa kelas dijalankan. Apa yang menarik pada minggu ini adalah, saya mempelajari wayang kulit yang meliputi perkara seperti jenis wayang kulit, alat-alat muzik wayang kulit, dan perbezaan wayang kulit.
Awalnya, kami diajar apa itu Muzik Wayang Kulit. Bagi pelajar seperti saya yang tidak pernah mengambil tahu, tidak pernah melihat wayang kulit, pastinya ia sesuatu yang mengujakan untuk mengetahui wayang kulit secara lebih dekat serta memahami perkara asas mengenainya. Video pertama yang dipaparkan sebelum pengajaran bermula sahaja sudah membuatkan saya berasa kagum dengan kreativiti manusia. Daripada asas wayang kulit itu, sesetengah pihak mampu untuk membuat pengubahsuaian yang memperlihatkan keunikan idea baru yang lebih kreatif. Menariknya apabila melihat bagaimana mereka mengolah idea penceritaan, penggunaan lampu, serta penggunaan ruang, dan berjaya melakukannya dengan baik sekali.
Seterusnya, proses kuliah berjalan dengan lebih serius. Terdapat beberapa pandangan yang menyatakan muzik wayang kulit ini mempunyai pengaruh Jawa, India dan China. Namun, masih tidak dapat dikenalpasti pengaruh mana yang jelas. Wayang kulit ini dikatakan mempunyai pengaruh India kerana penggunaan epik Mahabrata dan Ramayana. Kebanyakan daripada persembahan wayang kulit menggunakan epik agama Hindu ini. Di dalam wayang kulit ini, bukan sahaja latar lagu yang menarik, tetapi juga penceritaan, lakonan patung serta ukiran patung-patung tersebut yang sangat unik. Setiap ukiran patung itu mempunyai sebab tersendiri bergantung kepada karakter yang dibawa oleh patung ukiran tersebut. Contohnya patung yang hidungnya diukir tinggi menandakan watak patung tersebut sebagai seorang yang bongkak, kaya. Begitu pula sebaliknya.
Selain itu, wayang kulit ini mempunyai pelbagai jenis. seperti wayang Gedek, wayang kulit Jawa, wayang kulit Melayu, dan wayang kulit Kelantan. Perbezaan wayang kulit ini dapat dilihat daripada cerita, bahasa, alatan muzik, serta patung yang digunakan. Contohnya, antara keempat-empat jenis wayang ini, hanya wayang gedek yang menggunakan patung yang kepalanya menghadap ke hadapan. Jika melihat wayang Jawa, dapat dilihat kedua-dua sendi tangan ini bergerak melakonkan watak, berbeza dengan wayang gedek yang hanya menggerakkan sebelah sendi tangan sahaja.
Seterusnya saya mengetahui alat-alat muzik yang digunakan di dalam persembahan wayang kulit ini. Contohnya Wayang Kulit Jawa tidak menggunakan alat muzik jenis kordofon, Wayang Kulit Melayu pula tidak menggunakan alat muzik jenis Aerofon. Walaupun wujud perbezaan ini, masing-masing mempunyai kekuatan untuk menonjolkan keunikannya yang tersendiri.
Kuliah minggu empat ini sememangnya menarik dan menimbulkan keinginan dalam diri saya untuk melihat persembahan wayang kulit ini secara lebih dekat. Namun, masih terdapat beberapa perkara yang kurang difahami. Oleh hal yang demikian, saya akan cuba untuk lebih membaca bahan berkenaan wayang kulit. Pengetahuan asas dalam wayang kulit ini telah menambahkan lagi pengetahuan sedia ada saya. Diharapkan kuliah seterusnya akan lebih menarik dan memberi input baru.







1 comments:

Marlin on August 10, 2010 at 11:27 PM said...

Olahan refleksi anda sangat menarik! semoga pembelajaran muzik tradisional pada minggu-minggu seterusnya akan dapat menambahkan lagi input yang kita dapat.. teruskan usaha..

Post a Comment

 

BLOG PELAJAR KUMP A

BLOG PELAJAR KUMP B

BLOG PELAJAR KUMP C

smp2252nurulliyana Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template