Sunday, August 1, 2010

MINGGU 3: JURNAL REFLEKSI

ASSALAMUALAIKUM W.B.T (◕‿◕)

Pada sesi pembelajaran lepas, saya telah pun mengetahui mengenai Muzik Tradisional secara asasnya. Antara pengetahuan baru itu adalah seperti soundscape, sejarah kedatangan muzik, pengaruh-pengaruh luar yang terdapat dalam muzik khususnya di Malaysia, juga kategori alat-alat muzik dan lain2. Selain itu, muzik juga adalah dipengaruhi oleh budaya sesebuah masyarakat. Maklumat yang diperolehi pada minggu kedua ini pastinya lebih membantu saya untuk memahami intipati muzik tradisional pada pembelajaran seterusnya.


Berdasarkan maklumat sedia ada ini, saya ingin lebih mengetahui genre muzik yang terdapat di Malaysia. Hal ini kerana saya hanya mengetahui beberapa bentuk muzik tradisional sahaja. Pastinya maklumat sedia ada ini ingin ditambah lagi dengan pengetahuan baru.


28 Julai 2010, sudah masuk kuliah minggu ketiga. Pada kali ini, suasana kelas lebih selesa. oleh hal yang demikian, proses penghayatan dan penerimaan maklumat menjadi lebih baik. Tambahan lagi isi kuliah pada minggu ini sangat menarik kerana mengutarakan banyak perkara yang tidak pernah ketahui. Namun, sedikit kelemahan pada minggu ini apabila bilik kuliah itu tidak mendapat connection internet. Maka, keterujaan untuk melihat video muzik semasa kuliah merudum. Walaubagaimanapun, kelemahan ini bukanlah disengajakan dan video itu masih boleh dilihat di rumah.


Sepanjang minggu ini, En Amran membicarakan mengenai tiga perkara utama iaitu kaedah klasifikasi Muzik Tradisional Malaysia,kategori Muzik Tradisional Malaysia, serta ciri-ciri Muzik Tradisional Malaysia. Pertamanya, saya mempelajari mengenai perspektif adaptasi dan idiosinkretik. Perspektif adaptasi iaitu kaedah penyesuaian. Iaitu alatan muzik adalah disesuaikan dengan faktor persekitaran, atau sekeliling, budaya sekitar serta bersesuaian dengan faktor tubuh badan manusia. Contohnya Ghazal Parti yang menggunakan bahasa Arab dan nyanyiannya diiringi dengan "penari ala-ala arab". Kebiasaannya, penyanyi ini digelar ustaz. Ini mungkin kerana kefasihannya menyanyi dalam arab. Hal ini memperlihatkan penyesuaian dengan budaya arab dan menonjolkan perbezaaan dengan ghazal johor.







Seterusnya saya dapat mengetahui mengenai klasifikasi alatan muzik. Di sini, pengetahuan pembelajaran lepas amat berguna apabila belajar mengenai klasifikasi alat muzik barat. Tambahan lagi saya turut mengetahui erti istilah "perkusi' iaitu dalam erti kata yang mudah, jenis alatan muzik kategori membranofon(drum, bongo). Rupa-rupanya, terdapat perbezaan dalam klasifikasi alat muzik menurut budaya China, India dan Barat. Muzik China membahagikan jenis alatan muik berdasarkan bahan pembuatan alat muzik tersebut. Manakala, muzik India pula mengklasifikasikan alatan muzik mengikut cara alat itu dimainkan atau berfungsi.


Selain itu, dapat diketahui ciri-ciri utama muzik tradisional Malaysia yang meliputi tradisi besar(budaya klasik istana) dan tradisi kecil (budaya rakyat). Pertembungan budaya antara tradisi kecil dan besar ini menghasilkan muzik sinkretik yang bersifat fleksibel. Contohnya dondang sayang.





Pembelajaran seterusnya membolehkan saya menambahkan pengetahuan baru mengenai genre muzik yang tidak pernah saya ketahui sebelum ini. contohnya seperti Mekmulung, Randai, Kertuk. Termasuk juga tarian klasik istana yang berseni tinggi seperti tarian asyik.



Seperti yang disyorkan en Amran, saya telah melihat video muzik Kertuk. Ia dimainkan antaranya semasa majlis keagamaan dan upacara menuai padi. Selain daripada maklumat di atas, banyak lagi maklumat baru yang saya peroleh hasil pembelajaran pada minggu ini. Antaranya seperti bentuk muzik seni lakun utama, muzik bentuk dramatari, muzik ensembel genderang, muzik vokal dan instrumental solo dan muzik ensembel sosial popular serta muzik bentuk lain.

Di Malaysia, masih banyak lagi genre muzik yang belum diterokai keindahannya. Pembelajaran muzik ini juga masih belum saya kuasai dan fahami sepenuhnya. Namun begitu, sebagai seseorang yang masih baru dalam suasana muzik, masih banyak yang perlu saya pelajari. Oleh itu, saya akan lebih banyakkan membaca bahan muzik, melihat video-video muzik tradisional dan paling penting, lebih menumpukan perhatian pada kuliah yang akan datang.

(◕‿◕)

0 comments:

Post a Comment

 

BLOG PELAJAR KUMP A

BLOG PELAJAR KUMP B

BLOG PELAJAR KUMP C

smp2252nurulliyana Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template