Assalamualaikum.
Setiap perjalanan hidup adalah pengalaman. Setiap pengalaman itu adalah pengetahuan. Setiap pengetahuan bermakna kepandaian dan setiap kepandaian bermakna kehidupan yang lebih istimewa.” – DR. HM TUAH ISKANDAR al-Haj
Alhamdulillah sepanjang mengikuti kuliah selama 14 minggu ini, begitu banyak pengalaman bermakna yang diperolehi hasil daripada pengajaran En Amran. Ucapan terima kasih saya dahulukan buat tenaga pengajar atas segala pengalaman yang ditaburkan. Saya bukan sahaja dapat memperoleh pengetahuan khususnya berkenaan dengan Muzik Tradisional tetapi juga berkaitan dengan isu-isu kehidupan seharian. Keseluruhannya, pengalaman dan pengetahuan yang diperoleh adalah tidak terhitung nilainya.
Setiap perjalanan hidup adalah pengalaman. Setiap pengalaman itu adalah pengetahuan. Setiap pengetahuan bermakna kepandaian dan setiap kepandaian bermakna kehidupan yang lebih istimewa.” – DR. HM TUAH ISKANDAR al-Haj
Alhamdulillah sepanjang mengikuti kuliah selama 14 minggu ini, begitu banyak pengalaman bermakna yang diperolehi hasil daripada pengajaran En Amran. Ucapan terima kasih saya dahulukan buat tenaga pengajar atas segala pengalaman yang ditaburkan. Saya bukan sahaja dapat memperoleh pengetahuan khususnya berkenaan dengan Muzik Tradisional tetapi juga berkaitan dengan isu-isu kehidupan seharian. Keseluruhannya, pengalaman dan pengetahuan yang diperoleh adalah tidak terhitung nilainya.
Uniknya kursus Muzik Tradisional ini apabila ia menggunakan kaedah teknologi dalam menyampaikn maklumat atau arahan serta pelajar mengeluarkan hasil pelajaran yang diperolehi juga melalui teknologi. Hal ini adalah seiring dengan arus pemodenan. Kami pelajar telah didedahkan dengan penggunaan blog sejak kuliah yang pertama. Kami didedahkan bagaimana penggunaan blog ini dapat memberi kelebihan kepada pemikiran dan juga kemahiran setiap pelajar universiti. Perkara baru selalunya sukar untuk diterima dan dilaksanakan. Namun, hasil latihan dan juga penggunaannya setiap minggu maka, penulisan jurnal dan juga menjawab soalan di blog menjadi lebih mudah dari semasa ke semasa. Pada awalnya, ia bukan sesuatu kebiasaan bagi setiap orang untuk melahirkan kembali apa yang dirasai atau didapati pada ruangan umum yang boleh dilihat dan dibaca oleh orang lain. Namun hasil daripada penggunaan blog ini, ia dapat melatih saya antaranya untuk lebih bersikap terbuka dalam memberikan pendapat dan pandangan.
Berkenaan dengan kandungan pengajaran, bagi saya yang tidak langsung mempunyai pengetahuan berkenaan muzik, ia adalah sangat berat. Tambahan lagi pada topik yang memperlihatkan note dan sebagainya. Selain itu, masih terdapat beberapa istilah muzik yang saya tidak dapat fahami dan memberi kesan kepada penguasaan pengetahuan. Apa yang saya jangkakan bagi kursus pengayaan diri, ia sepatutnya tidak begitu sukar. Walaubagaimanapun, pengalaman sepanjang kursus Muzik Tradisional ini adalah sangat bermakna walaupun banyak kekangan ekoran kurang kefahaman dari diri saya sendiri.
Pelaksanaan penulisan blog, serta menjawab soalan yang diberikan sememangnya telah berjaya mengasah pemikiran saya yang mulai tumpul. Penulisan jurnal ini antaranya memerlukan saya untuk berfikir bagi menulis ruangan entri ini. Namun hasil daripada tunjuk ajar En Amran, penulisan jurnal ini saya cuba lakukan lebih baik dari semasa ke semasa. Kolaboratif ini juga berlaku dalam blog serta laman Facebook. Di kedua-dua lapangan ini, antara pelajar boleh berkongsi idea, memberi pandangan dan berkomunikasi antara satu sama lain. Begitu juga di antara pelajar dengan pensyarah.
Keunikan kursus ini bertitik-tolak daripada kekreatifan tenaga pengajar dalam menjadikan sesi pengajaran lebih menarik, berkesan dan berpendidikan. Oleh itu seiring dengan arus pemodenan teknologi, ia dimanfaatkan dengan sebaiknya apabila blog dan facebook menjadi antara elemen penting pengajaran dan pembelajaran. Pelajar diminta untuk menulis jurnal pada setiap minggu. Hal ini relevan supaya pelajar dapat merekod hasil pembelajaran yang diperolehi dan boleh digunakan semasa peperiksaan dan juga sebagai memori kekal dalam bentuk penulisan. Selain itu, pensyarah sangat peka kepada pendekatan pendengaran. Hal ini menjadikan pelajar seorang yang sangat peka pada persekitaran dan menghargai nilai estetika sesebuah bunyi itu. Seterusnya kaedah pembentangan. Kaedah ini semestinya memberikan kelebihan kepada pelajar tersebut untuk lebih mendalami tentang tajuk pembentangan mereka. Seterusnya akan memberikan pertambahan ilmu kepada pelajar lain yang mendengar hasil pembentangan. Pensyarah sangat menggalakka pelajarnya untuk turun padang atau membuat kajian lapangan bagi tajuk yang diberikan. Hal ini supaya pelajar dapat merasa sendiri dan melihat sendiri berkenaan muzik tersebut. Seterusnya hasil pembentangan akan menjadi lebih menarik dan penuh input baru.
Hasil pembentangan setiap kumpulan adalah sangat menarik dan baik. Pertambahan ilmu berlaku pada setiap minggu. Kaedah kreatif pelajar yang antaranya memulakan pembentangan dengan demo bermain alat muzik, persembahan wayang kulit, lakonan dan sebagainya sangat memberi kesan kepada kefahaman dan tarikan pelajar.
Dari awal kuliah, bermula dengan pengenalan kepada muzik tradisional, sejarah kedatangan muzik tersebut, ciri-ciri, soundscape, kemudian diikuti dengan pengkhususan kepada muzik tradisional tertentu seperti mak yung, wayang kulit, kompang, tarian singa, caklempong, kuda kepang. Di dalam setiap penerangan tajuk ini, perkara yang akan diterangkan merangkumi beberapa aspek penting seperti sejarah kedatangan muzik tersebut, ciri-ciri, alat yang digunakan, dimulai dengan paparan video bagi memberi gambaran awal kepada pelajar berkenaan hal yang akan diterangkan kemudian. Kemudiannya sesi pembentangan dengan tajuk-tajuk yang telah dipilih oleh pelajar sendiri. Pembentangan ini diwarnai dengan gaya persembahan yang pelbagai serta memberikan input baru bukan sahaja kepada pembentang tetapi juga pelajar yang mendengar. Setelah tamat sesi pembentangan, pensyarah membuat rumusan berkenaan kuliah pertama sehingga kuliah empat belas.
Akhir bicara, kursus ini sangat menarik dan memberikan banyak pengalaman baru kepada saya. Antaranya pengalaman bermain alat muzik seperti kompang, dan sebagainya. Usaha pensyarah dalam memastikan pelajar memahami pengajarannya akan sentiasa diingati. Begitu juga dengan kesabaran melayan kerenah pelajar. Harapan saya, semoga En Amran terus maju dalam mengajar menggunakan pendekatan yang lebih moden.
2 comments:
Salam nana
Secara jujurnya, adakah anda benar-benar telah berminat dengan muzik tradisional?
Bagi saya, subejek ini terlalu berat untuk pengayaan diri
Saudari Nursuhadah dan Nurulliyana,
Seperti mana yang dikatakan orang tua, untuk berjaya dalam sesuatu bidang (atau subjek pergajian kita), adalah penting untuk kita berminat dalam sesuatu bidang atau subjek itu. Dengan adanya minat ini, barulah kita akan berusaha untuk menerokai, dan berjaya dalam bidang tersebut. :)
Post a Comment